klasfoto

klasfoto

maandag 14 januari 2013

thema: onze klas en onze school

We startten vandaag met het thema: onze klas en onze school!
Deze ochtend startten we de kring met het inoefenen van voorzetsels. 
De kinderen ontdekten de klas en voerden de opdrachten correct uit: 
vb. kruip 'onder' de tafel, sta naast de kast,...
Deze namiddag sloot iedereen de ogen en probeerden we de klas voor 
te stellen in ons hoofd. De kinderen toonden met hun vinger aan waar 
het voorwerp te vinden is in de klas. vb. waar is het bord? waar is de
computerhoek,..
Nadien werd duidelijk omschreven waar dat precies is:
vb. vooraan in het midden van de klas, achteraan in de linkerhoek
van de klas,...
We deden nadien hetzelfde in de school en gingen in het midden van 
het 'koude' grasplein staan om ons goed te kunnen oriënteren.
Joke vroeg ons wat een maquette was, een plattegrond. Waar je die 
voor nodig hebt, wie die maakt,....
Niet zo gemakkelijk! 
Joke had een plattegrond van de zoo mee en van een stad. We vonden
al gelijkenissen.
We bekeken een filmpje waarin een architect uitlegt hoe en waarom hij
maquettes maakt.
Onze opdracht bestaat eruit om een maquette van de klas te maken
 (voor de eersteklassers, per 2)
of een maquette van de school te maken. (voor de tweedeklassers, met 4)
Nadien maken we er een plattegrond van, zodat nieuwe kinderen hun weg 
kunnen vinden in onze school!
Er zijn al heel wat woorden aan bod gekomen, die schrijven we op op een
grote flap en maken duidelijk wat ze willen zeggen.
Milan legde ons ook uit wat de 'rug' van een boek is en hoe onbeleefd die 
boeken eigenlijk wel niet zijn!

Wie een maquette of plattegrond heeft van een huis,... mag die gerust
meegeven met de kinderen.
De tweedeklassers zijn nog op zoek naar schoendozen voor hun 
schoolmaquette.





1 opmerking: